Heilig Boontje
Heilig Boontje
Profit for Good met Vincent van der Holst
0:00
-1:14:47

Profit for Good met Vincent van der Holst

Vincent van der Holst (oprichter BOAS) over waarom hij gelooft dat bedrijven hun winst moeten inzetten om de wereld te verbeteren.
Vincent van der Holst (oprichter van BOAS)

Als je veel met mensen praat over filantropie, of goede doelen, is er één type opmerking waarvan je bijna zeker weet dat je die op een gegeven moment gaat horen:

‘Wat kan ik als individuele donateur nou voor verschil maken?’

Of…

‘Maar goede doelen gaan toch nooit iets structureel veranderen?’

Ik noem dit de ‘druppel op de gloeiende plaat’ kritiek. Mensen die zeggen: filantropie is leuk bedoeld, maar het gaat toch nooit écht een verschil maken.

En omdat ik veel met filantropie bezig ben, is het soms frustrerend om te horen dat mensen het als gerommel aan de marges zien. Maar ik snap het ook wel. Want hoewel de beste goede doelen echt veel impact hebben, blijft het zo dat ze het vaak met super beperkte middelen moeten doen.

Even voor context: Nederlanders doneerden vorig jaar in totaal 5,6 miljard euro1 aan goede doelen. En dat klinkt als een aardig bedrag, maar als je het gaat vergelijken met het bedrijfsleven opereert het op een compleet andere schaal. Volgens het CBS maakten niet-financiële bedrijven in datzelfde jaar 288 miljard euro winst. Dus het is ook niet gek, dat steeds meer mensen naar bedrijven kijken om het voortouw te nemen bij maatschappelijke veranderingen.

Dat is ook waarom ik de recente aankondiging van Patagonia zo fascinerend vond. Hier is een super succesvol bedrijf, waarvan de eigenaar alle aandelen, en alle toekomstige winst, in handen van een stichting geeft, zodat het bedrijf voortaan volledig in dienst staat van natuurbehoud en het tegengaan van klimaatverandering.

Voor mij voelt dit als een soort “hack” van het kapitalisme. Normaal moeten we met sociale druk en regelingen als de giftenaftrek aan de rijkste individuen trekken, om ze maar iets terug te laten geven. Maar het voorbeeld van Patagonia laat zien hoe je een entiteit kan creëren binnen het huidige marktsysteem dat zo lang het bestaat gaat bijdragen aan een betere planeet.

Om meer over dit idee te leren heb ik Vincent van der Holst uitgenodigd. Vincent is ervan overtuigd dat ‘profit for good’ bedrijven zoals Patagonia de filantropie - en de wereld - kunnen transformeren. Daarom heeft hij BOAS opgericht, een webwinkel die baby- en kinderproducten verkoopt, en alle winst weggeeft. Wat het gesprek met Vincent voor mij leuk maakte, is dat het hem niet alleen om BOAS gaat, maar net zo goed om ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen bekend raken met profit for good als idee.

👶Voor meer over BOAS kun je een kijkje op hun website nemen.

🎧Voor meer podcasts en essays over filantropie kun je je hieronder inschrijven.

Schrijf je hier in voor updates!

1

In de introductie van de podcast zeg ik 6,7 miljard; dat was een fout. Het correcte cijfer is 5,6 miljard.

0 Comments
Heilig Boontje
Heilig Boontje
Heilig Boontje is een nieuwsbrief over de belangrijkste ideeën in de filantropie. In de podcastafleveringen ga ik (Brendan Hadden) in gesprek met de experts die aan deze ideeën werken.
Wil je naast podcasts ook mijn artikelen lezen en email updates ontvangen? Schrijf je dan met deze link in: https://heiligboontje.substack.com/?showWelcome=true
Listen on
Substack App
RSS Feed
Appears in episode
Brendan Hadden